Synteza:
|
Dokonuje ewaluacji celów programowych, szansy realizacji ustanowionych celów nauczania, spójności treści nauczania z celami, przydziału uczniów do danego programu, efektywności i sprawności nauczania; projektuje, testuje i wdraża do praktyki dydaktycznej narzędzia kontroli osiągnięć uczących się; mierzy jakość kształcenia; gromadzi, opracowuje i komunikuje informacje na temat oceny efektów procesu dydaktycznego i wartości programów nauczania w celu zwiększenia ich skuteczności, optymalizacji i modyfikacji.
|
Zadania zawodowe:
|
opracowywanie procedury ewaluacji programu: dobór kryteriów oceny, zasad, zakresu i sposobu gromadzenia informacji, kontaktowania się z nauczycielem i uczniami, harmonogramu i budżetu, doboru metod i narzędzi do oceny programu itp.;dokonanie wyboru modelu ewaluacji (SWOT, action research, klasyczny, akredytacyjny, triangulacyjny, CIPP, socjologiczny);wykorzystywanie metod ilościowych i jakościowych w ewaluacji programu: kwestionariuszy, obserwacji, wywiadów, opisów zachowań i sytuacji;dokonywanie podsumowania ewaluacji i przekazanie jej wyników zainteresowanym stronom: nauczycielom, uczniom, władzom oświatowym, autorom programów itd.;ocena zgodności prezentowanych treści programowych ze stanem wiedzy z określonej dziedziny, zasadności ułożenia i zaprezentowania treści;ocena zamierzeń programowych i ich efektów, tj. osiągnięć uczniów, np. w jakim stopniu uczniowie opanowali treści programowe;ocena osiągnięć uczniów, łatwości realizacji programu, wymagań dotyczących bazy materialnej szkoły (wyposażenie, niezbędne materiały), charakteru, specyfiki szkoły oraz potrzeb społeczności lokalnej;udzielenie odpowiedzi, w jaki sposób udoskonalić treści programowe, materiał, formy i metody pracy, aby zoptymalizować proces dydaktyczny;ostateczna ocena realizacji, odrzucenia lub modyfikacji programu nauczania.
|